‘Arts based’ voedseleducatie beklijft

In de manier van les geven is De Smaak te Pakken uniek. Om ervoor te zorgen dat leerlingen de les nooit meer vergeten, hebben onze lessen in de uitvoering een kunst- en cultuurbasis. Leerlingen ervaren een manier van kijken waar ze levenslang wat aan hebben.

Via kleine, intieme en dierbare ervaringsmomenten onderzoeken ze kleuren, smaken, geuren, de chemie van het koken, de werking van warmtebronnen en het mengen van ingrediënten. In korte tijd reizen ze naar verschillende werelddelen, landen en culturen, terug in de geschiedenis van mens en dier. Samen leren zij de schoonheid kennen van het bij elkaar brengen van verschillende elementen doordat wij kunst en design gebruiken als ondersteuning van de lessen. Tijdens het koken lijkt het of de tijd stil staat, en gaan leerlingen volledig op in wat ze doen, hoe simpel ook. Hierdoor ervaren ze vaak een diepe rust. Even is de wereld niets anders dan de ruige schil van de kokosnoot of de geurige gele schil van een citroen. Langzaam maar zeker verspreiden de geuren zich door het schoolgebouw.
De kwaliteit van werken, de aandacht en soms overdrijving waarmee zelfs de kleinste kookhandelingen worden verricht, maakt het verschil tussen informatie verstrekken en kinderen echt raken. De Smaak te Pakken docent heeft daarin een belangrijke taak om dat zelf te belichamen.

De Smaak te Pakken wil leerlingen verbazen, aansporen, hun blik verbreden, grenzen verleggen… alles om er voor te zorgen dat ze enthousiast worden over echte voeding. Het doel is: een open houding ontwikkelen, bewuste keuzes maken en thuis met koken verder willen gaan. De eerste stap van gedragsverandering is dan gezet.

Filosoferen

Een andere kenmerk van arts-based educatie is: vragen opwerpen, verhalen vertellen, een onderwerp persoonlijk maken. De educatie methode van de Smaak te Pakken heeft een filosofische inslag. We dagen kinderen uit vragen te formuleren in plaats van eenduidig antwoorden te zoeken. We vragen naar hun ideeën en stellige waarheden. Vragen hebben voor ons meer waarde omdat het de leerlingen betrekt en dit hun zoektocht verlengt. Ook beseffen ze dat een zelfde vraag vanuit een andere invalshoek bekeken andere antwoorden oplevert.

information in english -dstp