Samen koken is een reis door natuur en tijd

Via de ingrediƫnten en het zelf koken laat De Smaak te Pakken leerlingen de natuur herontdekken. Natuur is planten en dieren, de seizoenen, de landschappen en klimaten die daarbij horen. En de natuur in jezelf!

Filosoferen over voedsel is nadenken over de basis van ons leven in brede zin

De manier waarop wij kijken naar voedsel bepaalt voor een groot gedeelte ons koopgedrag. Moet voedsel goedkoop, praktisch of lekker zijn? Wat is voedsel eigenlijk? In de grote stad waar natuur zo weinig zichtbaar is, kun je kinderen niet kwalijk nemen dat ze denken dat voedsel uit de winkel komt. Hoe ervaren kinderen eigenlijk de link tussen natuur en voeding? En wat heeft natuur met henzelf te maken?

Veel kinderen vinden natuur vies en voelen zich ervan vervreemd. Voor veel kinderen heeft voeding weinig met natuur te maken. Het eten wordt niet meer herkend als ingrediƫnten uit de natuur. Deze perceptie is allesbepalend voor de voedselvoorkeuren van kinderen.

Mede door de enorme nadruk die marketingstrategen leggen op wie je in je verbeelding wordt na het eten van voedsel in plaats van wat de werkelijke effecten op je lichaam, ervaren kinderen voedsel uit de supermarkt steeds minder als plantaardige of dierlijke producten die ooit ergens groeiden of leefden.

Vervreemding van de natuur leidt tot een ongezonde levensstijl

Voeding brengt je naar de natuur. maar eenmaal daar brengt het je weer terug naar jezelf. Als je over natuurlijke processen leert, leer je ook over processen in je eigen lichaam. In het koken worden natuurlijke processen versneld zichtbaar. Verhitting, verdamping, stolling, afkoeling, vermenging. Zo brengt het koken je via de natuur weer terug bij de vraag: hoe werkt mijn lichaam, wat heeft het nodig en in welke hoeveelheid en welke processen uit de natuur spelen zich ook af in mijn eigen lichaam?
Om anders te kijken naar natuur is het belangrijk steeds de veronderstellingen over natuur te bevragen en het beeld van natuur bij te stellen. Misschien is ons lichaam wel het stukje natuur dat wij opnieuw moeten leren te begrijpen en te verzorgen.

Koken brengt natuur en cultuur samen

De Smaak te Pakken ziet voeding als een universele schakel tussen cultuur (mensen, taal en hun geschiedenis) en de natuur (biologie, aardrijkskunde). Als je over voedsel praat heb je het over de basis van ons bestaan. Daarom is de basisschool een geschikte plek voor voedseleducatie. Het hoeft geen apart vak te zijn. De Smaak te Pakken heeft een voedseleducatiemethode ontwikkeld die aansluit op het onderwijs. Voedsel als onderdeel van ons cultureel erfgoed waarin leerlingen zich vanuit eigen perspectief openen voor de natuurlijke en culturele wereld om hen heen. Voedselonderwijs als koppeling tussen de vakken.