Rond de vuurpot

In deze kook- en vertel les gaan we op zoek naar de herkomst van het bekende Nederlandse poffertje. Het recept blijkt oorspronkelijk een Thais, hartig en zeer verfijnd recept te zijn met ingrediënten uit op de lokale natuur. In deze actieve les breken leerlingen een kokosnoot en een ei, proeven volkoren rijst, zeewier en koriander. Vele vragen borrelen op: ‘Is kokosmelk melk met een kokossmaak? Waarom breek een ei zo makkelijk?  Hebben ze in Thailand ook kippen?’ Een paneel met foto’s laat de rauwe en bewerkte kant van elk ingrediënt zien. In een klap wordt duidelijk dat voedsel niet uit de winkel komt maar in oorsprong altijd uit de natuur.

voorafgaand aan de les: 1 uur teken- en schrijfopdracht in eigen klas begeleid door docent
kookles: 1 uur en 15 min. per groep
aantal: 3 groepen per dag
voor: groepen 4, 5, 6 ( groep 3 in overleg)
kosten: dagprijs per 3 groepen ( max 25 l.l per klas) : € 950,-

Thema
Door de bril van voedsel ontdekken leerlingen overeenkomsten en verschillen tussen de twee landen Thailand en Nederland die beide aan de zee grenzen. Wat hebben eetgewoontes, ligging en klimaat met elkaar te maken? Ook leren leerlingen wat het verschil is tussen een recept voor een traktatie en dagelijks eten.

Taal
Woorden en begrippen worden afgestemd op het niveau van de leerlingen. De leerlingen leren allerlei woorden en begrippen rondom de begrippenparen: gezond/ongezond, dierlijk/plantaardig, bewerkt/onbewerkt en dichtbij/veraf.

Lesopbouw
De les is opgebouwd uit verschillende onderdelen.
1. Lesopdracht voorafgaande aan de kookles.
In de begeleidende lesbrief lezen de kinderen iets over het persoonlijke leven van de kok en haar relatie tot voeding. De opdracht voor de kinderen is om een kleine tekening met begeleidend verhaal te maken waarin hun persoonlijke relatie tot eten aan de orde komt. Klik op het woord ‘opdracht’ en bij downloads. Ook krijgt de docent digitale woordclusters uit deze les. Klik op het woord ‘woordschema’s’ bij downloads. Om te weten bij welke vakken deze les goed aansluit klik op het woord ‘Aansluiting’ bij de downloads.

2. In deze les helpen de leerlingen de kok. De les speelt zich af rondom een opstelling van potten, pannen, kookgereedschap en echt voedsel. Producten van ver weg en dichtbij (indien mogelijk van een locale boer of schooltuin) worden door het recept één voor één in de spotlight gezet. Gezamenlijk wordt er actief geleerd: gekeken, gevoeld, hardop gedacht, met echte gereedschappen gewerkt en geproefd. Intussen gaat de geur van deze heerlijke hartige poffertjes door de hele school en wil iedereen het recept mee naar huis nemen. Klik op het woord ’thaise’ bij downloads.

Downloads
Hier kunt u de vooropdracht downloaden opdracht nav intro Esther intro
Hier kunt u het recept downloaden thaise poffertjes

Hier kunt u woordschema’s ter ondersteuning van de les downloaden
woordschema’s rond de vuurpot

Hieronder kunt u zien op welke manier de les aansluit op de zaakvakken.
Download de onderstaande Pdf. Aansluiting op het onderwijs van vuurpotles

 

 

Lesdoelen

1. Sociaal-emotionele ontwikkeling
·       Zich verwonderen over alles wat groeit en bloeit aan voedsel in de natuur.

·       Bewust proeven van voedingsmiddelen, kennis maken met andere smaken, verwonderen over nieuwe smaken en ontdekken dat smaak zich kan ontwikkelen.

·       Plezier beleven aan samen voedsel bereiden en samen eten met anderen.

·       Respect voor diversiteit in eetgewoonten  en gebruiken

·       Gastvrijheid

·       Genieten van eten.

·       Normen ten aanzien van gezonde voeding ontwikkelen, elkaar helpen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl en eigen verantwoordelijkheid nemen voor delen van het eetpatroon.

2. Kennis en vaardigheden

Thema Voeding en gezondheid
2.3 Voeding en lichaamsgewicht

·       Bewustzijn van eigen eetpatroon wat betreft zoete, zoute, vette en grote snacks

·       Inzicht in basisprincipes van gezonde voeding: vers, onbewerkt, ongeraffineerd. Weglaten van belastend voedsel. Bewustzijn van het verschil tussen snacken en voeden.

Thema Voedselkwaliteit
2.6   Herkomst en groei van voedsel

·       Leren waar voedsel vandaan komt: planten of dieren, van de boerderij of uit de fabriek.

·       Koppeling maken met vormen van belevend leren waar de groei van planten die voedsel geven in hun natuurlijke omgeving groeien, bv. in de schooltuin, stadslandbouw en de Hortus.

2.7   Herkomst en bewerking van voedsel

·       Leren waarom voedsel wordt bewerkt en dat er verschillende soorten bewerking zijn.

·       Leren over  smaakversterkers zoals zout en suiker en conserveren.

Kerndoelen

Lessen van De Smaak te Pakken sluiten aan bij de volgende kerndoelen uit het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ (Ministerie van OCW, 2006):

1 De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

34 De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

35 De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

37 De leerlingen leren zich gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

39 De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

40 De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.

41 De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

42 De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

49 De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.

52 De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van het tijdvak: jagers en boeren.