Positief geluid

Wij zien allemaal dat kinderen dikker worden en vaak druk zijn. Veel eigentijdse problemen zijn gerelateerd aan wat en hoe we eten. De Smaak te Pakken biedt een positief tegengeluid: aandacht, zorgvuldige visuele vormgeving, vonkjes die overslaan, het ontbreken van goed of fout, kortom een hoofd, hart en handen les waarvan iedereen blij wordt: kinderen, docenten en ouders.

Kinderen zijn altijd enthousiast om gezond te koken als ze mee mogen helpen. Door met hen naar de wereld te kijken via voedsel krijgen zij de informatie en het enthousiasme om thuis verder te gaan. Dat enthousiasme nemen zij mee naar huis. Soms is een vonkje nodig om een vuur te maken. De Smaak te Pakken is zo’n vonk.

Juf, is kokos yoghurt dan ook van kokosnoot gemaakt? leerling groep 4 Huibersschool
Deze poffertjes zijn nog lekkerder dan die van mijn moeder, leerling groep 4 Huibersschool

Bent u een docent op de basisschool, pm-er of leidinggevende van de kinderopvang en wilt u wel ‘iets’ doen rondom voedsel maar is uw kennis en energie beperkt en ontbreekt het u aan kookgereedschappen?
Wilt u als school of kinderdagverblijf de ouders stimuleren met hun kinderen over gezonde voeding in gesprek te gaan, dan kan de les een aanleiding zijn voor het vervolg thuis. Leerlingen krijgen het recept mee naar huis. Iedere ouder is blij als het enthousiasme voor gezond eten van zijn of haar kind groeit.

Bent u een ouder die niet graag gecorrigeerd wil worden maar die wel openstaat voor gezonde ideeën? Bent u enthousiast om De Smaak te Pakken naar uw school te halen?

Neem contact met ons op via meel@desmaaktepakken.nl
U kunt hier ook een pdf downloaden met de menukaart.
A5 flyer DSTP klein

Als we onze kinderen in staat willen stellen om later bewust en verantwoordelijk hun voedselkeuze te maken, dan helpt het om ze van jongs af aan op een speelse manier bij voedsel te betrekken.

Reacties docenten

Visserschool
Over de les Zelf Koken:
“Een geslaagd project!”, zeggen de docenten van de Visserschool“ Het achterhalen waar ons voedsel vandaan komt en de koppeling tussen voedselducatie en de zaakvakken is voor ons reden geweest om
aan dit project deel te nemen”, vertelt Berry Roodenburg van de Visserschool. Haar team heeft er een themaperiode rondom voeding van gemaakt in groep 4 tot en met 8.

Meester Erik groep 6: De schooltuin, Hortus en het koken op school met De Smaak te Pakken vullen elkaar mooi aan. De groep die vorig jaar aardappels en rode peper hadden geoogst op de schooltuin heeft nu met de aardappel, rode peper en de zoete aardappel gekookt op school.

Juf Jurrina, docent groep 5: de kookkist als onderdeel van het zelf koken zag er uitnodigend uit. Alles stond heel overzichtelijk uitgestald en het begeleidend filmpje was heel informatief. Dat een aardappel oorspronkelijk uit Peru kwam wist ik zelf ook niet. Leuk dat de kok uit het filmpje ook zelf aanwezig was. Ik kan nu goed aan de leerlingen duidelijk maken dat ze begrijpend nodig hebben om te koken.

Maartjes’ kinderen van groep 4 die het programma van graan tot brood hebben gevolgd op de boerderij tijdens het koken op school weten nog precies het verschil tussen bloem en volkoren meel. Ook kennen ze de woorden granen, malen en deeg nog. Een duidelijk verschil met de groepen die niet naar de boerderij waren geweest. De moeders die hebben geassisteerd bij het koken vonden het leuk om een nieuw recept te leren en ze zagen hun eigen kinderen met plezier bezig op school.

Community Centre Einstein

Over de les Rond de vuurpot:
Diverse docenten reageren positief: “Dit project sluit naadloos aan bij onze visie op gezonde voeding en integreert NME daarin. En de kinderen vonden het fantastisch. “De integrale aanpak van voeding zoals die wordt neergezet heeft een grote meerwaarde!”, aldus Ingrid Haaijen.

Huizingaschool

Over de les Rond de vuurpot:
Meester Bart Paddenburg de enthousiaste docent gymnastiek weet veel over de relatie gezond eten en sport en is zeer bij het onderwerp betrokken. Bart maakt zich zorgen over de situatie omtrent het ongezonde eten. Gelukkig besteed het Jump-in programma aandacht aan de gezonde traktaties en de lunch.
‘Ik heb het gevoel dat er heel goed is nagedacht over dit aanbod. Vooral over de vraag ‘hoe zet je die aandacht voor gezonde voeding nu in? (Er is op deze school veel overgewicht en nul aan bewustzijn. Kinderen komen ook zelden de stad uit. Vaak wordt een project rondom gezondheid in de uitvoering niet echt gedragen en met passie overgebracht door de uitvoerders, maar dit voelt anders.) Dit project belooft echt een toegevoegde waarde te zijn ‘.

Een tijdens het koken voorbij komende docent van groep 3:
Oh wat ruikt het lekker door de hele school, mijn leerlingen zouden ook wel willen proeven zijn nog te jong om deel te nemen. Mogen ze wel even komen kijken?

Meester Stanley: Zelfs voor een docent die zelf niet kan koken is deze eerste les van het Zelf koken heel goed te doen.
Het materiaal en het begeleidende filmpje zijn zeer helder. Met het recept kunnen de ouders zelf verder.

Juf Nicole: dit programma werkt heel motiverend voor de kinderen om ook de lesstof tot zich te willen nemen. Zo’n les uit de praktijk blijft veel langer hangen. Als leerlingen tijdens het koken met hun mobieltjes gaan fotograferen is het een teken dat ze genieten.

Huiberschool

Over de les Rond de vuurpot:
Juf Marie José groep 4 : Een les over water drinken vanuit het Jump-in gezondheidsprogramma sluit goed aan bij de aandacht voor volkoren producten bij de boer en bij de kookles ‘Rond de vuurpot’.

De Achthoek

Over de les Zelf Koken:
Juf Nelleke
van groep 6 : Onze kinderen steken graag de handen uit de mouwen, daar past dit programma goed bij. De kinderen vonden het bezoek aan de boerderij geweldig. Daarna zelf koken met rozemarijn, meegenomen van de Hortusexcursie. Deze excursies vervingen het ons ontbrekende schooltuinprogramma. Dit past naadloos in ons schoolthema: voedsel en het kerndoel: ingrediënten kennis.

De Vier Windstreken

Over de les Rond de vuurpot:
Meester Boudewijn
van groep 6 is zeer tevreden. Mijn kinderen zijn naar de boerderij geweest waar ze zelf de eitjes hebben geraapt en melk geproefd. Ook was er aandacht voor graan. Dit kwam allemaal terug in de kookles van De Smaak te Pakken op school. De nieuwe woorden geleerd in de kookles sloten heel goed aan. Ook de woordclusters en de opdrachten waren leuk en zinvol. Dit gaan ze zeker weten nog lang herinneren.

Hildebrandt van Loon

Rond de vuurpot en Zelf Koken:
Juf Laetitia; ‘Deze les is prachtig compact, kort en krachtig, duidelijke opbouw, vloeiend en ontspannen.
De wereld achter voeding wordt in al zijn facetten zichtbaar.’
Juf Nienke; ‘Leerlingen kunnen in tweetallen werken: zelf kruiden knippen, groenten snijden, lekker zelf aan de slag.’
Leerlingen groep 6: ‘Ik vind deze les leuk want niet alleen vlees is lekker. Het is eens wat anders dan anders. Zo’n recept is handig om te weten. Heeft u dit zelf bedacht? Het was een makkie want we werkten goed samen.

St Jan school

Rond de vuurpot:
Jan Bakker directeur van de St Jan school ‘de kern van de Smaak te Pakken les is dat leerlingen onthouden dat voedsel meer is dan alleen maar eten. Deze les voegt echt wat toe. Een mooie mix van handwerk en informatie. Leerlingen mogen hier dingen doen die ze thuis niet vaak doen. Kortom een compacte les die je als school 4 x per jaar zou willen aanbieden.
Juf Fanny, van groep 4: ‘Voor zo’n les heb ik zelf geen tijd maar sluit heel mooi aan bij wat ik in de les behandel. Het niveau van de woorden was voor mijn leerlingen best pittig maar dat vond ik juist prima!’

Montessorischool De Eilanden

Over de kookles Rond de vuurpot:
Meester Joep na de kookles van De Smaak te Pakken: ‘Eigenlijk zou koken een vast vak moeten zijn op school. Wat is er nou belangrijker dan leren hoe je goed voor je lichaam kunt zorgen?  De leerlingen waren heel enthousiast. De les is een mooie toevoeging op het aanbod. Goed voorbereide les en de kinderen worden goed bij het verhaal betrokken.
Juf Michelle: ‘De les ziet er heel mooi uit. Dat trekt de kinderen ontzettend aan. Ze zaten geboeid te luisteren. Jullie aanspreektoon is goed. De afwisseling van luisteren en doen maakte het voor iedereen leuk. Ze hebben genoten en veel geleerd over de wereld achter voedsel.’

Juf Leny: ‘De les ziet er ook visueel zo mooi en verzorgd uit, dat vinden ook kinderen fijn. Zelfs de kinderen met ADHD waren rustig tijdens deze les. Ik vond het zelf ook een verrijking.’
Juf Waldine: ‘De uitleg tijdens de les rustig, helder en leuk uitgelegd. De les zag er verzorgd uit en het resultaat was ook lekker!’
Leerlingen: ‘Ik heb nog nooit een ei opengemaakt. Dat doet mij vader altijd’
‘Wat een mooi geluid, het breken van een kokosnoot!’ De hele klas klapt mee op het ritme van de hamer op de noot.

‘Ik droom echt heel erg van kokoseilanden. Zo anders dan Nederland! Nu snap ik waarom daar andere ingrediënten vandaan komen.’

DSTP: ‘Wat voor sap komt er uit een kokosnoot?’ De hele klas roept: ‘Kokosmelk!’ We maken de noot open en de kinderen zien wat eruit stroomt. De hele klas roept: ‘O nee, kokoswater!’ 1 x zelf ervaren, nooit meer vergeten. Dat is het succes van ervaringsgericht leren.

Odyseeschool

Zelf Koken les
Juf Erica; ‘ Deze kookles sloot voor onze school mooi aan bij de schooltuin. De leerlingen hadden daar diezelfde dag eigen munt, rozemarijn en tijm voor de kookles op school geplukt.’ De opdracht van jullie over de aardappel heb ik na de kookles nog gedaan.’ Er was genoeg te doen voor de leerlingen en het nivo was prima. Deze les heeft op mij geen extra druk gelegd. Fijn dat jullie alles meenemen, zoiets zou ons als school veel teveel tijd kosten.

Noordmanschool

Zelf Koken les
Juf Marieke: ‘Het goede aan deze les over voeding is dat leerlingen direct resultaat zien’. Voor hen een succes ervaring. Het sluit aan bij thema’s van de school, de les behandelt woorden en begrippen en er is ruimte voor samenwerkend leren. Mooi die aansluiting op de beleving van de leerlingen op de schooltuin. Fijn ook dat het koken plaats kan vinden op school; een veilige en bekende plek voor de leerlingen.
Dit is een heel erg leuke, leerzame en lekkere les die bovendien heel goed verzorgd is!
Juf Maaike: Super leuk!  Graag nog een keer! Voor veel kinderen met een vorm van ADHD is deze les heel goed omdat ze met hun handen mogen werken. Daardoor snappen ze ook de lesstof daaromheen veel beter.
Leerlingen: ‘Eigenlijk zag ik voedsel vroeger niet staan, nu wel super leuk. Ik denk dat ik misschien later wel kok kan worden ’, Janero, 9 jaar (ADHD). ‘Juf, ik begrijp niet waarom ze geen restaurant bij de school hebben, dan kunnen jullie daar werken en geld verdienen’, Hussein, 10 jaar. ‘Juf, vorige keer was mijn moeder ziek, toen moest ik nasi maken. Ik vond het moeilijk. Ik heb het toen een beetje op internet opgezocht Nazar, 9 jaar.
Mijn moeder, zelfs als ze ziek is mag ik niks doen in de keuken, ik mag niet koken met mijn moeder, Mohammed 9 jaar.
Gesprek tussen Janero en Hussein: ‘Zeg, wat moet je doen om Ramadan te krijgen?’, ja gewoon niet eten en om 3 uur ‘s nachts opstaan. Juf, ik zag tarwe groeien op het schoolplein, kan dat? Safouane, 10 jaar

IKC Noordrijk

Zelf Koken les
Juf Sharodjna: Ik vond het een heel leuke en leerzame les. Veel kinderen eten veel vlees en deze burger laat zien dat je ook zonder vlees iets lekkers kan maken.
Juf Paulina: Kinderen waren heel enthousiast. Ik vond het zelf ook een leuke les. Iedereen werd betrokken bij de les Mijn complimenten. Filmpje met uitleg was ook duidelijk.
Meester Latif: Het was een heel drukke week zo aan het einde van het schooljaar, eigenlijk had ik geen tijd voor deze les, maar de les was heel goed voorbereid, ik hoefde me niet voor te bereiden. De leerlingen vonden het heel leuk, de uitleg goed en op niveau van de kinderen.
Juf Els Martha: Een geweldige les! Goede opzet en de leerlingen enthousiast. Zelf doen blijft veel beter hangen dan alleen vertellen. Ze weten wel van de Gouden Eeuw dat de aardappel uit Latijns Amerika komt, maar door echt met de aardappel aan de gang te gaan blijft het echt hangen. Ze weten nu echt wat er in het recept zit, ja, dat is het je weet wat je eet!
Er zijn leerlingen die gewoon niet de hele tijd met hun hoofd kunnen werken, deze doe en denk les is daar heel goed voor.
Met workshops van andere organisaties ben ik niet altijd zo blij omdat blijkt dat de linderen bijna niks zelf mogen doen. Bij jullie gaan ze echt aan de slag. Bij Smaak te Pakken de les met een gerust hart aan jullie overgelaten worden. Jullie zijn vakmensen.
Juf Ayse: Ik vond het heeel erg leuk!
Leerlingen: ‘Ik zou er nog wat chili saus op doen, maar ik wil eerst bidden voordat ik het opeet’. Juf, mag ik eerst een foto maken voordat ik het opeet? Juf, ik zou nog een vegetarisch vlees tussen deze vegetarische burger doen’.
‘Mijn moeder wordt de sous chef en ik de chef’.

Twiske

Zelf Koken les
Meester Jos: ‘Dit moeten we veel vaker doen’.
Meester Jeroen: ‘Deze les heeft de kennis over voedsel verhoogd. Het niveau is goed en er is veel te doen voor de leerlingen’. Deze les heeft mij totaal niet belast.

Leerlingen: ‘Ik had niet gedacht dat het zoooo lekker was’. ‘Deze burger is goddelijk, ik wou dat we elke week gingen koken’. Juf, deze burger smaakt naar een heel beroemd gerecht maar ik weet even niet hoe het heet’. Juf, ik vind het tè lekker om het nu al helemaal op te eten.

Ouder: ‘Ik had niet gedacht dat deze kinderen hiertoe in staat waren. Het is een fijne onderbreking van alleen maar leren uit de boeken. Lekker met de handen bezig zijn en aandacht voor gezonde voeding. Voor sommige leerlingen is openstaan voor iets nieuws belangrijk. Gewoon proberen…en met elkaar is het ook super gezellig. Hiermnee pak je trouwens ook docenten die dit zelf nooit zouden doen’. Voor een ouder is dit ook leuk om mee te maken, je maakt je kind normaal op school niet echt mee. Mirjam Brouwers, ouder van leerling uit groep 6.

OBS Universum

Zelf Koken les
Juf Jolande: ‘Wij gaan hier uit van wat kinderen wél kunnen. Met de handen werken is fijn. Aandacht voor gezonde voeding doe ik omdat ik het zelf belangrijk vind. We zetten onze eigen thee in de klas ipv frisdrank.
Juf Ria: De structuur van stapje voor stapje leren door te kijken en te doen is TOP bij het bijzonder onderwijs. Deze les heeft mij als docent eerder geïnspireerd dan belast. Leerlingen hebben nu meer kennis over voeding en er was genoeg te doen voor de leerlingen.
Juf Roos: ‘ Onbekende gastdocenten is altijd een risico, maar ik ben echt verrast door de professionaliteit van De Smaak te Pakken. Ik dacht oh jé koken, hoe gaan ze dat doen met mijn moeilijk lerende kinderen. Dit was echt top!
Het niveau was helemaal goed en de wereld achter voedsel wordt duidelijk.
En…ik had niet verwacht dat ik het zelf ook zo lekker zou vinden!

Leerlingen (ADHD):  ‘Voelen in het meel, daar wordt ik zo rustig van. Als een soort stress balletjes… Het is lekker omdat het zóóó lekker ruikt!’… Is kneden vies? Nee jôh, dat is het leukste gedeelte…..Juf, ik wilde gister nog prof voetballer worden, maar nu wil ik toch kok worden….Juf, mag ik wat over is meenemen voor mijn broertje thuis? …..Ik ga het meteen vanmiddag met mijn moeder maken…Ik vond het leuk dat ik echt mocht bakken…’
Een kind zegt na het proeven van de wereld burger: ‘Ik zou zeggen een tien…’Een marokkaanse jongen vraagt aan een andere Marokkaanse jongen: ‘wil jij ook munt?’, ‘Nee hoef ik niet’, ‘Maar het is nanah.’  ‘Oh nanah, dan wel’.
Juf, ik ga het vanavond thuis maken.‘Wouw, dat wordt vanavond kapot lekker’.
Leuk beroep heeft u juf, ziet er leuk uit!

De Waterkant

Meester Jorn: ‘Leren door te doen hebben wij, net als de Smaak te Pakken, hoog in het vaandel staan dus dat sluit heel goed aan. Koken is bij de leerlingen altijd heel populair. Deze lessen integreren de vakken van de school in de kookles. De prijzen zijn heel schappelijk.

De Ijsbreker

Leonie den Hartog, directeur
1) Ik heb hele enthousiaste betrokken kinderen gezien, die allemaal actief bezig waren, maar die ook veel geleerd hebben van jullie en daar enthousiast over vertelden als ik ze tegenkwam in de gang.

2) Ja jullie aanpak past zeker bij onze visie…wij doen veel met cooperatief leren, samenwerkend leren…en kinderen doen bij ons op school veel werkjes samen. Daarnaast zoeken wij bij de kinderen altijd naar hun leerstijl en veel kinderen leren nu eenmaal door te doen en te ervaren, ruiken, proeven. Als je iets leert met je zintuigen dan leer je veel meer dan alleen maar uit een boekje of door het lezen van een stuk tekst, of de woorden van een leerkracht. De dimensie voelen, proeven en ruiken is de dimensie die vaak overgeslagen wordt in het onderwijs, maar die wij juist zo belangrijk vinden. Dus ja jullie sluiten aan bij onze visie op leren.

3) Ja ik zou dit zeker aanbevelen bij een andere school, het was een zeer waardevolle ervaring en de kinderen genieten nog na. Ik vond het zelf ook erg leuk opgezet, leuke en duidelijke materialen, bijzondere ingredienten en ook een bijzonder lekker resultaat. We gaan jullie zeker opnieuw benaderen!

Juf Wendela, groep 5, Rond de vuurpot les
De aandacht en enthousiasme van de kinderen voor het koken is enorm. Er is gelukkig genoeg voor ze te doen. Dat mag best flink wat tijd nemen. De kennis over voedsel wordt door deze les zeker vergroot. Super leuke les en lekker!!
Meester Remko, groep 4, Rond de vuurpot les
Deze les past heel goed bij de belevingswereld van de kinderen. Er wordt al goed stil gestaan bij moeilijke woorden.
Super bedankt!!

Leerlingen van de Ijsbreker
In de kokosnoot kun je een gat maken met een wijntrekker.
Kind, helemaal enthousiast, ‘Juf, mag ik wat vragen?’ Ja…‘Mijn moeder is kok’.
Juf, als ik luister naar de zee en de golven is het net alsof ik daar echt ben.
Op de vraag ‘Zijn er in Thailand ook kippen’, zegt een kind heel zelfverzekerd: ‘Nee!!’ ‘Hoe weet je dat?’ ‘ Weet ik niet.’
‘De kokosnoot valt uit de boom door de wind of door de apen. Kokosnoot is een reuzenzaad. Oh, dit ga ik nooit meer vergeten’.
Op de kokosnoot trekken we een middenlijn. Stel dat de kokosnoot de aarde is, hoe heet deze lijn dan? ‘Juf dat is de tijdslijn.

De veerkracht

Zelf Koken
Juf Antje, groep 6/7
Antjes groep is een moeilijke groep. We hadden met haar van te voren afgesproken dat er een zero tolerance beleid zou zijn. De les verliep echter heel goed omdat de kinderen zich gezien voelde. Juf Antje schreef:
In plaats dat het uit de hand liep Ik zie de kinderen heel geconcentreerd en betrokken. Sommige kinderen komen door het concrete van het koken veel beter uit de verf. De organisatie van deze les en het materiaal is heel goed. De leerkrachten/koks van de Smaak te Pakken zijn alert en bekwaam! De lesheeft mij geen tijd gekost.

Juf Karin, groep 7
Deze les is heel erg leuk en leerzaam. De materialen zijn compleet en alles wordt meegenomen.
De achtergrond informatie was leuk en goed op niveau en de kinderen zelf vonden het super!

As Soeffah

Zelf Koken
Juf Bahar, groep 7
De ingrediënten die gebruikt worden zijn van te voren gecommuniceerd. Het was in overeenstemming met
onze islamitische school. Het niveau van deze les was zeker goed. Het was een hele leuke en leerzame les.
Juf Galida, groep 8
De introductie en de film die bij dseze les horen zijn heel goed. De voorbereiding was ook prima. De kinderen hebben betrokken mee gedaan. Misschien een idee om latex handschoenen te gebruiken zodat de kinderen het eten niet met hun handen aanraken?

Bienkorf

Zelf Koken
Meester John, groep 8
De ‘lesgevers’ zijn leuk en bekwaam en voerden de les heel betrokken uit. De les zelf was interactief en zit heel goed in elkaar.
Juf Tinky, groep 7/8
Super georganiseerd en voorbereid. Heel afwisselend, leerzaam en lekker.
Deze les daagt kinderen uit…te eten/te proeven buiten hun ‘comfortzone’. En prima dat ook het afwassen en opruimen onderdeel was.
Leerlingen Bienkorf: ‘ ik wist niet dat vegetarisch zo lekker kon zijn! Ook de rode pepertjes kon ik eten. Ik dacht eerst uien met azijn en zout….bah….maar dat bleek heel lekker te zijn.

Pro Regeschool

Zelf Koken
Juf Monique,’Wat heb ik genoten van deze les. Het voegt zeker iets toe! Top georganiseerd. De organisatie en het materiaal is heel goed opgezet. Voor de leerlingen is er heel veel werk om zelf te doen. Ik zeg: doorgaan met deze projecten. Bedankt! Ik heb leuke foto’s kunnen maken. Een echte aanrader, complimenten!’
Juf Roos, ‘Ik vond het heel erg leuk dat de leerlingen vragen voor de camera mochten beantwoorden. De instructie video is heel duidelijk, geeft al heel duidelijk de stappen weer en maakt voor de kinderen ook helder wat de ingrediënten zijn en waarvoor ze gebruikt worden. Erg leuk om de leerlingen zo blij te zien. Werkelijk een glimlach van oor tot oor en allen zo trots!’
Leerlingen:  Adil,’ Oh, ik mag uien snijden. Ik moet nu al huilen’. Sven: ‘ Ik dacht koken is saai, maar de geur is juist heel fijn’. Yusuf: ‘Ik hou helemaal niet van zaadjes maar nu ben ik van gedachten veranderd’.

Shri Laksmi school

Juf S. Kanhai, ‘Ik vraag normaal niet veel projecten van buiten aan omdat ik geen lestijd wil kwijtraken ,maar dit was een van de beste en leerzame lessen die ik heb meegemaakt. Bijzonder dat jullie ons ingrediënten laten proeven die wij niet kennen zoals rozemarijn en schapenkaas.’
Juf Nirmala Shankar, ‘De docenten van de Smaak te Pakken zijn vriendelijk en didactisch goed opgeleid. De inleiding, de organisatie en de afronding zijn zeer goed verlopen!’
Meester Thijs, ‘Echt heel super, leerlingen gingen echt voelen, ruiken, koken, proeven…zelfs als docent werd ik heel enthousiast en heb wat geleerd! Tijdens het proeven van witmeel en volkorenmeel ontdekte ik hoe groot dat smaak verschil eigenlijk is.’
De mevrouw van de interne begeleiding, ‘Ik krijg alleen maar enthousiaste reacties van docenten en leerlingen. Jullie aandacht voor de waarde van voedsel, het delen en er dankbaar voor zijn past heel goed bij onze visie. Ik had dat niet verwacht.’

Waarom zou je eigenlijk nog zelf koken?
Leerlingen: Indira, ‘Kant en klaar vertrouw ik niet juf, want in de fabriek spugen ze in het eten.’ Eshana, Ik ben allergisch voor suiker dus kan ik geen kant en klaar voedsel eten daarom vind ik zelf koken belangrijk. Kishan, ‘in de fabriek doen ze misschien wel vergif in het voedsel en andere mensen raken het aan, dat is vies. Daarom kook ik later zelf. Rashmi, ‘Ik koop liever kant en klaar want mijn moeder maakt vieze dingen, met groenten. Nayan, ‘Ik koop liever kant en klaar want dan kan iedereen de dingen kiezen die hij lekker vindt.
Tijdens het samen proeven Sagar, ‘Ik wil een gourmetpan voor thuis dan kunnen we aan tafel wereldburgers bakken. Rasjesh, ik wordt later prof voetballer worden en dan ga ik goed voor mezelf zorgen’.  Rasheed, ‘Ik word later ingenieur en dan neem ik mijn eigen lunch mee naar mijn werk. Manish, ‘waarom gaat deze les zo snel voorbij? Komen jullie morgen weer? Deepak, ‘ ik heb wel eens burgers gegeten maar die waren niet zo lekker als deze. Indira ‘Juf, ik wil het niet helemaal opeten want het is te lekker en dan is het voorbij. Ik vind het moeite doen met de vijzel helemaal niet erg, want het is de moeite waard’

Reacties anderen

Sfeer: is heel goed. De aankleding straalt warmte en gezelligheid en ongedwongenheid uit. Dit heeft een positieve invloed op de kinderen.

Educatie: Alle onderdelen van het kookproces worden helder uitgelegd. Het is de kinderen duidelijk waarom ze iets wel of niet moeten doen. Ze krijgen snel eigen verantwoordelijkheid over een taak en ze zijn al snel iets aan het doen. Lang luisteren is voor de meeste kinderen saai. Velen zijn doeners. Dit werkt goed.

Aandacht is een belangrijk aspect. De leerlingen worden bij het hier en nu betrokken. Op flauwekul opmerkingen wordt niet veel ingegaan. Voor duwen en trekken, elkaar commentaar geven en haast wordt vooraf gewaarschuwd. Geen straf, geen preken, maar zelf bepalen.

Samenwerken: een heel belangrijk leerpunt. Samen werken de kinderen naar een resultaat toe.

Ik denk dat de kinderen deze les lang zal bijblijven. Praktisch, goede sfeer, uitdagend en snel resultaat. Het abc van geluk zit erin: Autonomie, Binding of betrokkenheid (met anderen en met materialen), Competentie. Ook de voorwaarden voor flow van Csikszentmihalyi  komen terug: een (haalbare) uitdaging met snelle feedback. Kortom, een toples waar je gelukkig van wordt!

Michiel Schutte, Coördinator Natuur en Milieu Educatie (NME), Stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer, Amsterdam